Bakgrundsbild
a-webshop.se
menu
Mina sidor a-webshop.se
Startsidan // Funktioner

Funktioner, varför a-webshop?

Denna sida beskriver huvudfunktionerna i a-webshop. Webbutiken kan ha en egen design med anpassad kod, egna bilder och egna filer. E-butiken är utformad med en responsiv design och det här innebär att webbutiken fungerar bra på olika enheter med olika skärmupplösningar. Den här e-handelslösningen gör det möjligt för dig att sälja på internationella marknader, den är sökmotoroptimerad och har intressanta funktioner för att hantera olika produkter. Webbutiken har bra funktionalitet för orderhantering och innehåller många olika betalningsalternativ att välja mellan.

EGEN DESIGN

Du kan skapa flera olika teman i a-webshop, varje tema har en uppsättning av standardmallar som läggs till ett nyskapat tema. De standardmallar som läggs till a-webshop i en uppdatering kommer automatiskt att läggas till i alla dina teman i uppgraderingsprocessen. Du kan lägga till nya mallar i ett tema, du kan exportera alla mallar från ett tema till en zip-fil och du kan importera mallar till ett tema från en zip-fil.

När du redigerar en standardmall kan du se innehållet i huvudfilen på höger sida i redigeringsfönstret och du har möjlighet att hämta in kod från huvudfilen till din egen mall. Uppdateringar för a-webshop kan ändra koden i huvudfiler men du kan alltid jämföra dina egna mallar med huvudfilerna och implementera en förändring i din egen mall med ett enkelt knapptryck i mittenpanelen av redigeringsfönstret.

Du kan ta bort mallar i ett tema men du bör se till att den mall som du vill ta bort inte har referenser från andra mallar. Du kan ladda upp egna bilder och egna filer som du kan använda i dina mallar. Anpassade filer kan till exempel vara css-filer eller JS-filer. Du vilka mappar som används för egna bilder och filer i administrationsgränssnittet för a-webshop.

INTERNATIONELL ORIENTERING

Du kommer att kunna sälja dina produkter på internationella marknader med a-webshop. Du kan ha flera domäner i a-webshop, varje domän har ett eget domännamn och du kan ställa in frontend-språk, backend-språk, företag, valuta och tema för varje domän. Alla entiteter i a-webshop kan översättas till olika språk och priserna räknas automatiskt om till olika valutor.

Du kan tilldela olika företag till olika domäner och du kan ha olika momssatser för olika språk, du kan ställa in en momssats för sverige och en annan momssats för USA för en och samma produkt. Det finns en funktion i kassan som automatiskt kan ta bort momsen från ordern om försäljningen betraktas som EU-handel eller export. Kassaprocessen kan även kontrollera om ett VAT-nummer (EU) är korrekt.

PRODUKTER

Du kan lägga till och hantera många olika typer av produkter i a-webshop. En produkt kan ha produktalternativ såsom färg och storlek. Produktalternativ gör det möjligt för dig att hålla ner det totala antalet produkter i webbutiken. Webbutiken hanterar prisberäkningar och anpassar produktkoder baserat på de produktalternativ som kunden väljer.

Du kan skapa paketprodukter, lägga till tillbehör för produkter och sälja nedladdningsbara filer med versionshanteringen i a-webshop. Om du bara vill förmedla en försäljning då kan du lägga till en affiliate länk för en produkt och kunden kommer då att omdirigeras till webbadressen när han klickar på köpknappen. Du kan lägga till produkter som endast är tillgängliga för förbeställning och texten på köp-knappen ändras då automatiskt till Boka.

Du kan enkelt höja eller sänka priserna på alla produkter med hjälp av en procentsats och du kan få produktstatistik om sidvisningar, köp och hur många gånger en produkt har lagts till varukorgen. Du kan lägga till flera bilder på produkter och du kan också skapa variantbilder som visar sig baserat på valda produktalternativ i webbutiken. Produktbilder kan zoomas och skalas till sin ursprungliga storlek.

RESPONSIV DESIGN

Webbutiken är utformad med en responsiv design, e-butiken upptäcker automatiskt om besökaren använder en dator eller en mobil-enhet och väljer layout därefter. Användaren kan också ändra layout med ett enkelt klick på en länk. Det finns två olika layouter för webbutiken och den mobila layouten är fullständigt responsiv, den mobila layouten anpassar sig till skärmstorleken.

SÖKMOTOROPTIMERING (SEO)

Webbutiken är utformad för att vara sökmotoroptimerad. Du kan sätta metataggar inklusive robot-taggen för kategorier, produkter och statiska sidor. Domäner kan omdirigeras från HTTP till HTTPS och från en icke-www-adress till en www-adress, du kan också ställa in att en domän skall undantas från sökmotorer. Du kan skapa en sitemap varje enskild domän

Produktsidan har att märkts upp med mikrodata och alla sidor har og-taggar. Microdata gör det möjligt för sökmotorerna att visa mer information om din sida än bara den information som finns i meta-taggarna. Sökmotorer kan visa en produktbild, betyg, antalet recensioner och priser i sina sökresultat.

MARKNADSFÖRING

Webbutiken har sociala integrationer med Facebook, Google, PinIt, Twitter och LinkedIn. Besökare kan gilla dina sidor, tweeta om dina sidor och dela dina bilder. Kunder kan också logga in med sitt Facebook-konto eller sitt Google-konto. Du kan skapa nyhetsbrev och skicka dem till dina kunder.

Du kan skapa kampanjer för att kunna göra en viss produkter eller viss information mer synlig i webbutiken. Du kan också skapa Google Shopping filer som du kan lägga till i ditt Google Merchant-konto. Kunderna kan skapa recensioner för dina produkter och varje recension inkluderar också ett betyg för din produkt. Betygsättning och recensioner kan hjälpa dig att sälja mer av dina produkter.

KASSAN

Du kan sälja till både privatkunder och företagskunder, du kan också bestämma om du vill visa priser med eller utan moms. Kunden kan enkelt växla mellan att visa priser med moms eller utan moms. Kassan kan inkludera tilläggstjänster som kunden kan välja mellan, dessa tjänster kan ha priser och kommer att ingå i orderbekräftelsen.

Det finns vissa inbyggda betalningsalternativ som kan läggas till i kassan och det finns även möjlighet att lägga till egna betalningsalternativ som faktura eller förskottsfaktura. Du kan för närvarande lägga till betalningslösningar från PayPal, Payson, PayEx och SVEA till din kassan. En orderbekräftelse skickas till kunden och till dig via e-post, kunden se alla sina historiska ordrar när han har loggat in på sitt konto. Orderstatusen och betalningsstatusen för en order kan ändras och kunden kan kontrollera aktuell status för sina ordrar när han är inloggad på sitt konto.

STATISTIK

Du kan ansluta varje domän till ett Google Analytics-konto och du kan se de totala sidvisningarna för kategorier och produkter i administrationsgränssnittet för webbutiken. Du kan få detaljerad orderstatistik för olika länder eller alla länder grupperat per dag, vecka, månad eller år. Du kan via orderstatistiken visa alla ordrar under den aktuella tidsperioden och visa försäljningsstatistik för unika produkter under den aktuella tidsperioden.

WEB API

Webbutiken har ett webb-API som gör att utvecklare kan skapa applikationer som interagerar med a-webshop. Anslutningar till API:et görs med ett administratörskonto som har en API roll. API:et innehåller metoder för att lägga till, uppdatera, översätta, välja och ta bort poster i databasen för a-webshop. Du kan också ladda upp och radera bilder med hjälp av metoder i API:et. Applikationer kan skapas för tre olika behörighetsnivåer beroende på hur mycket applikationen måste kunna göra. API Full Trust krävs för att lägga till och ta bort poster. API:et gör det möjligt att skapa applikationer som interagerar med ERP-system eller andra system som är viktiga för att driva ett företag.

KATEGORIER OCH STATISKA SIDOR

Kategorier kan kapslas in ett obegränsat antal nivåer och a-webshop kan hantera kategorier som inkluderar både kategorier och produkter. Du kan sätta robots-taggen för kategorier, detta för att kunna utesluta kategorier från sökmotorerna. Kategorier kan sorteras på olika fält i stigande eller fallande ordning och besökaren kan bestämma hur många poster som skall visas för en kategori. Kategorier kan ha en huvudbild som syns i listor och miljöbilder som visas i ett bildspel.

Du kan lägga till statiska sidor som är anslutna till en funktion i webbutiken eller fristående sidor som kan nås från menyn. Startsidan, köpvillkor och felsidor kan ha en koppling till en statisk sida. Statiska sidor kan användas för att visa information eller annat marknadsföringsmaterial.

ADMINISTRATION

Webbutiken har ett rikt administrationsgränssnitt där du kan hantera alla aspekter av din webbshop. Du kan lägga till, uppdatera och ta bort administratörer för webbutiken. Du kan välja en av tre administratörsroller för en administratör, rollen bestämmer vad administratören får göra i administrationsgränssnittet. Du kan också lägga till administratörer med API roller, en administratör med en API roll har endast tillåtelse att ansluta till webb-API:et och kan inte logga in till administrationsgränsnittet för webbutiken.